TRANSLANDIA
Bine ati venit in forumul TRANSLANDIA!
Va puteti CONECTA sau INREGISTRA.
Va multumim ca ati ales TRANSLANDIA!
TRANSLANDIA
Bine ati venit in forumul TRANSLANDIA!
Va puteti CONECTA sau INREGISTRA.
Va multumim ca ati ales TRANSLANDIA!
TRANSLANDIA
Doriți să reacționați la acest mesaj? Creați un cont în câteva clickuri sau conectați-vă pentru a continua.

TRANSLANDIA

Forumul Partenerilor Transportului in Comun Din Romania !
 
AcasaAcasa  Ultimele imaginiUltimele imagini  CăutareCăutare  ÎnregistrareÎnregistrare  ConectareConectare  
Forumul "Translandia" este in conservare - postarile nu mai sunt posibile - se va reactiva dupa Ianuarie 2011 |

 

 Pasagere Romanesti

In jos 
AutorMesaj
Dozzer_X
Administrator
Administrator
Dozzer_X


Numarul mesajelor : 327
Lei : 15662
Localizare Localizare : Ploiesti; Bucuresti

Pasagere Romanesti Empty
MesajSubiect: Pasagere Romanesti   Pasagere Romanesti Icon_minitimeSam Aug 29 2009, 08:48

"Transilvania", sfarsit fara glorie

O insula din metal si nisip - atat a ramas din nava maritima care a fost candva mandria flotei comerciale romane

Pe malul Dunarii, chiar in dreptul Liceului de Marina, rasare din valuri, atunci cand apele scad, o insula din metal si nisip. Putini mai stiu astazi ca acest straniu "monument al naturii" este tot ce a ramas din "Lebada Mediteranei" - nava maritima "Transilvania", candva mandria flotei comerciale romane. "A avut un sfarsit fara glorie, spune in amintirile sale dl Serban Gheorghiu, care a fost marinar pe "Transilvania" mai bine de 20 ani. Nava era alba ca o sculptura in marmura de Carrara si imi devenise ca o a doua casa..."

Gloria de altadata

"Insula" nu mai aminteste nici pe departe de gloria de alta data a "Transilvaniei". E greu de crezut ca scheletul ruginit ce se zareste rasarind din ape a fost al unei nave cu 412 locuri, care din 1938 cand a fost construita in atelierele santierului "Burmeister & Wein" - Copenhaga si pana in 1975 - cand chipurile a intrat in reparatii - a strabatut in croaziere de lux Marea Neagra si Marea Mediterana. Din pacate, acesta este tristul adevar. Dupa ce a scapat de furtunile marii, de urgia razboiului, de a fi luata ca prada de Uniunea Sovietica - cum s-a intamplat cu nava-sora "Basarabia" - "Transilvania" si-a gasit un sfarsit stupid la Dana 18 din Galati. "Destinul ei s-a frant in 1975, cand a acostat la Constanta pentru reparatii, isi aminteste dl Gheorghiu. Din pacate, lipsa de fonduri a dus la tergiversarea lucrarilor. Au fost si o serie de propuneri. Institutul "Mircea cel Batran" o solicita pentru cazarea si pregatirea viitorilor ofiteri de marina, o varianta a fost de a o transforma in hotel plutitor in Portul Tomis, iar firma constructoare a solicitat-o pentru a o expune la Muzeul naval din Copenhaga, urmand ca in schimbul ei sa livreze statului roman o alta nava sau sa o achite in valuta. In cele din urma nava a fost transportata la Galati pentru a fi reparata la Santierul Naval."

Un accident previzibil

Nici acum nu se stie (sau poate ca nu se doreste sa se stie) ce s-a intamplat exact cu nava "Transilvania". Unii spun ca statul roman a vrut sa puna mana pe prima de asigurare, o suma deloc de neglijat. Cert este ca, in 1979, nava a fost remorcata pana la Galati. Doua luni nava a fost ancorata in dreptul restaurantului "Valurile Dunarii", apoi a fost transferata la Dana 18. De aici a inceput tragedia. Din cauza vremii calduroase nivelul Dunarii a inceput sa scada. In ciuda avertismentelor capitanului Octavian Plesoianu, autoritatile, in mod ciudat, nu au luat nici o masura pentru a muta nava intr-o zona mai putin expusa. In cele din urma inevitabilul s-a produs. In dimineata zile de 9 septembrie 1979, in jurul orei 8.15, "Transilvania" a rupt paramele care o legau de tarm si s-a culcat usor pe partea stanga sub privirile neputincioase ale celor de pe chei. Martor la eveniment a fost si dl ing.dr.Bogdan Ganea. In ciuda dramatismului situatiei domnia sa a avut prezenta de spirit de a realiza o serie de fotografii ce aveau sa ramana marturie a ultimelor clipe ale "Lebedei Mediteranei".

Metamorfoze

Astazi, "insula Transilvania" a capatat o alta viata. Dupa ce carcasa aflata la suprafata apei a fost taiata, printre resturile metalice a inceput sa se adune nisipul si malul adus de Dunare. Natura si-a aratat inca o data forta. Cateva salcii, plangand parca trista soarta a navei, au prins radacini deasupra epavei. Atunci cand apele scad si insula iese la suprafata, micul teritoriu este luat in stapanire de pescarii care isi incearca norocul la obleti. Din cand in cand mai apar si... "minerii de apa dulce". Inarmati cu lopeti si baroase sunt unii care sapa in nisip pana la scheletul epavei pentru a smulge bucati de metal, bune pentru a fi vandute ca fier vechi. Cum s-ar spune, nimic nu se pierde...

Ca epilog, mai amintim un amanunt. In timp ce din "Transilvania" a ramas doar amintirea si o insula stranie, nava-sora "Basarabia", desi a cazut in mainile sovieticilor, a avut, paradoxal, o soarta mai buna. Ea a fost rebotezata "Ucraina" si a continuat sa faca croaziere de lux pe marile lumii."
Sus In jos
https://translandia.forumgratuit.ro
 
Pasagere Romanesti
Sus 
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
TRANSLANDIA :: Totul despre... :: Nave-
Mergi direct la:  

Parteneri: Felicitari - Roportal
Copyright ©2010 Dozzer_X - Toate drepturile rezervate
creează un forum | ©phpBB | Forum gratuit de suport | Semnaleaza un abuz | Discuții recente